خیلی‌ها می‌گویند دوست داریم کتاب بخوانیم اما وقتش را ندارم و از طرف دیگر، همین افراد، گاهی از هدر رفتن وقت خود در اتوبوس و مترو یا نوبت مراکز درمانی، اداری و خدماتی گلایه می‌کنند.

کتاب جدید

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: زندگی‌های امروزی در کلانشهرهای مثل تهران، گاه با تناقضات عجیبی همراه است. از یک طرف، شهروندان از نبود وقت کافی برای پرداختن به مسایل مورد علاقه خود گلایه می‌کنند و از سوی دیگر، از وقت‌های آزادِ بدون استفاده شاکی هستند که نمی‌دانند چگونه سپری کنند. یکی از مثال‌ها، که یادآوری آن، مسئله را روشن‌تر می‌کند، کتاب و کتابخوانی است. خیلی‌ها می‌گویند دوست داریم کتاب بخوانیم اما وقتش را ندارم و از طرف دیگر، همین افراد، گاهی از هدر رفتن وقت خود در اتوبوس و مترو یا نوبت مراکز درمانی، اداری و خدماتی گلایه می‌کنند. بسته پیشنهادی این هفته، راهکاری برای این تناقض آشکار است.

  • کتاب به مترو ببریم

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که دوست دارید از وقت آزاد خود هنگام مسافرت با قطارهای شهری (مترو) در طول شبانه روز استفاده کنید و به اصطلاح، نگذارید وقت آزاد شما هدر برود، یکی از بهترین راه‌ها، مطالعه کتاب در هنگام مسافرت با مترو است. بسیاری از شهروندان که جزو مسافران ثابت مترو هستند، هر روز تقریبا یک ساعت از وقت خود را در ایستگاه‌های مترو سپری می‌کنند. در این یک ساعت به طور میانگین می‌شود بین ۱۰ تا ۲۰ صفحه، (بستگی دارد به موضوع کتاب) می‌شود مطالعه کرد و این یعنی اولین گام برای یک عادت جدید که تداوم آن می‌تواند اثربخش و البته شیرین و لذت‎بخش باشد.

  • کتاب صوتی بشنویم

هنگام مسافرت با مترو، حضور در اتوبوس‌های شلوغ یا موقعیت‌های مشابه، همگی زمان‌هایی هستند که گاهی نمی‌توان در میان انبوه جمعیت کتاب در دست گرفت و بهتر است به جای موسیقی کتاب صوتی گوش کنید. به طور کلی گوش کردن به کتاب صوتی باید در زمانی انجام شود که کار خاصی نمی‌کنید یا اینکه کاری که می‌کنید نیاز به تمرکز ندارد. چون یک موقعیت روتین و معمول روزمره است. پر کردن وقت‌های خالی در این ساعات با کتاب‌های صوتی ایده‌آل به نظر می‌رسد.

ورود کتاب به واگن های مترو | کتاب ها چگونه به متروهای جهان راه پیدا کردند؟

  • مترو کتاب

اگر برای تهیه کتاب جهت مطالعه در مترو وقت ندارید، مترو این مشکل را حل کرده است. کتابخانه مترو، واقع در ایستگاه مترو «میدان حضرت ولیعصر تهران»؛ اولین «مترو کتاب» ایران محسوب می‌شود که برای نخستین بار در یک ایستگاه راه آهن شهری(مترو) در قالب کتابخانه تاسیس شده و به شهروندان خدمات عضویت سراسری و امانت کتاب، ارائه می دهد.

  • خدمات کتابخانه
  • امانت کتاب
  • تمدید دوره امانت
  • رزرو کتاب
  • تعداد منابع

۴۷۱۶ نسخه؛ تعداد کل منابع

۹۴۸ نسخه؛ تعداد منابع کودک

۱۴ نسخه؛ منابع جدید در ماه گذشته

۱۲۸۶ مجموع کاربران (اعضا)

  • ساعت کار

شنبه تا چهارشنبه

از ساعت ۰۷:۳۰ تا ساعت ۱۹

پنجشنبه

از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۳:۳۰

  • نشانی: ایستگاه مترو «میدان حضرت ولیعصر تهران»، ایوان انتظار
  • شماره تماس: ۸۸۹۴۶۹۴۰- (۰۲۱)

ورود کتاب به واگن های مترو | کتاب ها چگونه به متروهای جهان راه پیدا کردند؟

  • تاریخچه کتابخانه مترو در جهان

قرار دادن غرفه‌های کتاب در ایستگاههای مترو اقدامی است برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و حضور کتاب در زندگی اجتماعی مردم، این طرح که در بعضی کشورها به شکلها دیجیتالی و سنتی با نامهای مختلف اجرا میشود، شامل قراردادن غرفه‌های کتاب درایستگاههای پرتردد. در واقع این غرفه‌های کتاب همانند یک کتابخانه عمومی کوچک و دارای کتابهایی از همه موضوعات است.

  • اولین مترو کتاب جهان

برای اولین بار در اسپانیا، مترو کتاب مادرید در سال ۲۰۰۴ به شکل غرفه‌های کوچک و سبک به شکل سینوس با شیشه‌های روشن در داخل ورودی سالن‏های مترو قرار گرفته شد. هدف از این طرح تشویق به مطالعه و پر کردن وقت مسافران بود در این طرح مسافران می توانستند کتابی را امانت گرفته و در هر ایستگاهی کتاب را تحویل بدهند.

  • اولین کتابخانه دیجیتالی مترو

کتابخانه مترو در قالب کتابخانه دیجیتال برای اولین بار با همکاری کتابخانه عمومی نیویورک، کتابخانه عمومی بروکلین، کتابخانه کوئینز، اداره حمل و نقل متروپولیتن و شرکت مخابراتی ترانزیت بی‌سیم با هدف در دسترس قرار دادن هزاران نسخه از کتاب‌های الکترونیکی رایگان برای مسافران مترو، قطاری با ۱۰ واگن با کلماتی کتابخانه مترو تزیین شد و صندلی‌های شبیه به کتاب داخل قفسه طراحی و در سال ۲۰۱۱در خطوط E و F در بروکلین، منهتن و کوئینز افتتاح شد. هنگام ورود به ایستگاه مترو، به شبکه حمل‌ونقل بی‌سیم وای فای در تمام ایستگاه‌های زیرزمینی متصل می‌شوید. زمانی که واردSubwayLibrary.com شوید می‌توانید مرور و دانلود کتاب‌ها، داستان‌های کوتاه، فصل‌ها و گزیده‌های ناشران کتابخانه عمومی نیویورک را شروع کنید.

کد خبر 889315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha